Mysterium

Ibland kan det vara skönt att vara lite rudis (alltså ha noll koll). I alla fall att skylla på så att man får saker sagda som inte hade blivit sagda annars. Eller att det är fritt fram att fråga dumma frågor och alla rusar till undsättning och vill hjälpa. På det sättet får man till slut örnkoll.

När det kommer till det här med marknadsföring är jag tyvärr en totalrudis. Fattar nada. Har inte ens gått en kurs back in the days på gymnasiet. Även om den hade varit preskriberad vid det här laget hade man i alla fall kunnat slänga sig med att man har en kurs i CV:t. En gör ju så gott en kan för att kompensera och lära sig och jag läser böcker, artiklar och inlägg och lyssnar på poddar som berör ämnet. Ändå blir man sittandes som en fågelholk när man ska utvärdera en aktivitet. Varför gick det bra, vad behöver förbättras? Gav annonsen någon effekt? Var det rätt lokal? Nådde vi rätt kundgrupp och hur når vi den önskade kundgruppen egentligen?

Det här med insats och utfall ter sig i de allra flesta fall som ett mysterium som bara en par invigda har svaret på och till den skaran hör tyvärr inte jag. Det är som att famla i blindo, köp en lott och kolla hur det går. Lycka till!

Någon dag här i höstas fick jag plötsligt feeling, hittade en kurs i marknadsföring på Universitetet och anmälde mig. Så nu ska vi råda bot på den här blinda fläcken. Okej, det kanske inte räcker med en kurs för att man ska förstå allt men det är ju en bra början tänker jag.

Bra start på det nya året att satsa på lite utveckling. Inte för att det här var ett direkt mål för året men samtidigt en del i flera av målen, det beror på hur man räknar. Att utvecklas och bli vassare på det här med marknadsföring är i alla fall något jag ser fram emot!

 

Du vet väl att du hittar nästan alla smycken i min webshop? Välkommen in till www.daybreakcraft.se och titta!